De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Drie verschillende kleuren ballen, daaruit drie willekeurig gehaald

Geachte docenten,

Ik zit met een probleem waar ik uw hulp heel erg hard bij nodig heb. Onlangs heb ik in het kader van een onderzoek voor mijn studie twee toetsen (Nederlands en Rekenen) bij 321 leerlingen afgenomen. Ik ben benieuwd naar de samenhang tussen begrijpend lezen en rekenvaardigheid.

Met andere woorden: ik wil onderzoeken of leerlingen die een Nederlandse toets slecht maken ook de rekentoets slecht maken. Hiervoor ga en moet ik de chi-kwadraat toets op uitvoeren.

De gegevens zien er als volg uit:

Nederlands => goed=321 en slecht=6
Rekenen => goed=268 en slecht=59.
alpha=5%

De gegevens heb ik in een tabel verwerkt en juist daar gaat het fout! Aan zowel de rechterkant als de onderkant van de totale score kom ik uit op 642. Dat moeten toch 321 zijn? Kunt u mij alstublieft helpen, ik zit helemaal klem.

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet

Antwoord

Vooralsnog zie ik het probleem niet. Het gaat hier om 327 leerlingen. Volgens mij weet je nu (alleen) de randtotalen:

q69949img1.gif

De vraag is dan: wat staat er in de rest van de vakjes?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Kansrekenen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024